Oba zawody – architekt wnętrz i dekorator są ze sobą bardzo mylone i bardzo wiele osób nie do końca pojmuje różnice miedzy nimi. Zdarza się, ze do zajęć gdzie wystarczają kompetencje dekoratora jest zatrudniany architekt, lub też odwrotnie.
Jak najlepiej pokazać różnice pomiędzy tymi dwoma zawodami?
Architekt do rozpoczęcia swojej pracy powinien mieć puste ściany budynku. Zaczyna praktycznie od niczego, tak by w swoim projekcie stworzyć wnętrze praktyczne i funkcjonalne, z odpowiednim układem pomieszczeń i przemyślaną koncepcją oświetlenia oraz wszystkich innych instalacji. Architekt posiada wyższe wykształcenie kierunkowe, odpowiednią wiedze budowlaną, niezbędną do planowania prac we wnętrzu pomieszczeń. Ma także doświadczenie i zna zastosowanie wielu materiałów, jakie mogą być zastosowane przy aranżacji.
Natomiast dekorator wnętrz wkracza do pomieszczeń już na ostatnim etapie, gdzie wszystkie pokoje i inne pomieszczenia są już gotowe, należy zadbać tylko o ich odpowiedni wystrój, bez planowania przestrzennego. Zadaniem dekoratora jest dobór mebli, dodatków i akcesoriów, tak by pasowały do charakteru i temperamentu przyszłych mieszkańców. Dekorator nie musi posiadać wykształcenia kierunkowego, lecz z pewnością powinien wyróżniać się dobrym smakiem, wyczuciem stylu oraz wiedzą na temat trendów panujących w aranżacji wnętrz. Jeśli mamy w planach skorzystanie z porad i usług dekoratora wnętrz lub architekta, to przepytajmy osoby z naszego otoczenia czy nie znają kogoś godnego polecenia. W ten sposób można trafić na prawdziwe „perełki” do tego z umiejętnościami sprawdzonymi przez innych i rekomendowanymi pracami jakie sami możemy ocenić u znajomych.
Przed zatrudnieniem fachowca jednak postarajmy się jednak o organizację i sprawdzenie kilku spraw. Zacznijmy od sprawdzenia portfolio wybranego fachowca, tak aby mieć możliwość sprawdzenia realizacji innych projektów. Bardzo szybko można ocenić czy praca wybranej osoby przypadnie nam do gustu, czy jego prace odpowiadają naszym wymaganiom. Spotkajmy się na żywo z wybrana osobą, tak aby potwierdzić nasze odczucia i sprawdzić czy osobowość i charakter odpowiada nam, ponieważ przed nami jest kilka tygodni współpracy, bez dobrego dopasowania charakterów będzie ciężko. Spiszmy też umowę, gdzie wyraźnie w punktach zaznaczmy czego oczekujemy i do czego zobowiązujemy się w kwestiach płatności. Nie patrzmy tylko na cenę, ponieważ nie zawsze najdroższy fachowiec będzie najlepszy, a najtańszy wcale nie oznacza klapy. Skupmy się na tym co chcemy osiągnąć i na wyborze odpowiedniej osoby która nam w tym pomoże.