Postępujący proces suburbanizacji
Nieruchomości

Postępujący proces suburbanizacji

Handel, a także budownictwo mieszkaniowe, swoją przyszłość wiąże z przyspieszającym procesem suburbanizacji. Ludzie coraz chętniej wyprowadzają się poza granice wielkich aglomeracji, aby zamieszkać w tak zwanych miastach-sypialniach, skąd codziennie dojeżdżają do pracy. Co przemawia za takim modelem życia?

Aktualna sytuacja na rynku nieruchomości

Od kilku lat można zaobserwować rosnący trend kupna lub wynajmu nieruchomości poza głośnym miastem, w pobliskich małych miejscowościach. Takie zjawisko spowodowane jest coraz większym zmęczeniem społeczeństwa przez dynamiczny tryb życia i zbyt duże zagęszczenie ludzi na ograniczonej powierzchni miast. Duże znaczenie mają też wysokie ceny mieszkań, niezależnie czy są to kwoty za mkw czy comiesięczny czynsz. Młodych i starych mieszkańców nie stać na drogi wynajem, a rodziny z dziećmi chcą wieść spokojne i ciche życie. Jednak wielu ludzi pozostaje w miastach, argumentując swoje stanowisko zwyczajną wygodą w codziennych dojazdach do pracy, czy dostępnością różnych lokali handlowo-usługowych.

Postępujący proces suburbanizacji

Przyczyny suburbanizacji

Proces suburbanizacji będzie postępował, a ostatnie burzliwe miesiące związane z pandemią COVID-19, jeszcze go przyspieszył. Wszystko to spowodowane jest malejącą dostępnością gruntów w największych polskich miastach, przy jednocześnie malejących kosztach ziemi poza nimi. Infrastruktura, a także transport podmiejski nadal prężnie się rozwijają. Dodatkowo radykalnie rośnie popularność pracy zdalnej.

Przyszłość dla obiektów convenience

CBRE przewiduje, że do 2030 roku handel przeniesie się na przedmieścia i małe miejscowości, gdzie już teraz powstaje coraz więcej hipermarketów, parków i centrów handlowych. Jest to naturalna odpowiedź gospodarki na dynamiczne zmiany w strukturze demograficznej Polaków, a także ich ciągle zmieniającego się stylu życia. Już teraz można wyraźnie zaobserwować tendencję do robienia zakupów szybko i jak najbliżej miejsca zamieszkania. I choć w przypadkach takich, jak zakupy odzieżowe czy kosmetyczne Polacy coraz częściej wybierają opcję zakupów przez internet, to branża spożywcza siłą rzeczy będzie generowała największe przychody ze sklepów stacjonarnych. Konsumenci oczekują szybkich i wygodnych zakupów, co skłania deweloperów do budowy obiektów handlowych typu convenience.